De beerenklauw is een vervelend onkruid (plantje)waarom staat hij op de lijst van beschermde planten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op welke lijst dan????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat dat de Berenklauw een beschermde plant is, pinkeltje?

Het beste antwoord

Deze gigantische wilde plant kan bladeren krijgen van meer dan 2 m. lang, een bloemstengel van wel 3 m. hoog en een stengeldikte van dikker dan een pols.
Het allergrootste gevaar is het sap uit de plant, bij het beschadigen van de bladeren, je voelt er niets van, pas de dag er na beginnen de grote brandblaren zichtbaar te worden.
Het sap maakt je huid overgevoelig voor zonlicht, dus vooral op dagen met een strakke blauwe lucht, moet je extra oppassen!
Sommige mensen zijn ook allergisch voor de haartjes op de bladeren, maar dat zijn er gelukkig maar weinig.
De plant is niet beschermd, dus mag je hem weghalen, maar doe het wel op een dag zonder zon en altijd direct erna je gezicht en armen wassen met veel water.
Gek genoeg is de plant zelf niet giftig en kan je hem jong als groente eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk omdat de plant in zijn dichtheid sterk achteruit gegaan is.

Of jij een plant leuk vind of niet is niet van belang voor de status als rode lijst soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan 'm niet vinden op de lijst(en) van beschermde planten.
Terecht, want het is een exoot, en ook vaak aangemerkt als 'onkruid' en zelfs 'gevaarlijk'.
M'n broer moest naar het ziekenhuis nadat hij een bosje uit de tuin had verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reuzenberenklauw heb je meestal niet alleen, de kiemkracht van zaden is groot. Wie het jonge opschietende spul niet binnen de perken houdt, heeft in korte tijd een aantrekkelijk 'bos' berenklauwen staan. Aanraken van alle delen van de reuzenberenklauw en vooral onoplettend knippen in 'het bos', kan tot ernstige wonden leiden.

De reuzenberenklauw staat niet op de lijst van beschermde planten. Jarenlang al bestrijdt Staatsbosheer de berenklauw .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vervelend plantje? Hij kan met gemak 3 mtr hoog worden, heeft grote bladeren en grote witte bloenschermen en is een ramp als hij in je tuin staat want alles in de buurt legt het af! Het is eigenlijk een exoot en heeft dus daarom in dit land geen natuurlijke vijanden.
In de bodem aanwezige zaden kunnen tot 8 jaar nog ontkiemen. Het is een twee-tot vierjarige plant en wordt ook wel de Kaukasische reuzenbereklauw genoemd.
Hij staat nergens op de lijst 'beschermde planten', sterker nog, Staatsbosbeheer loopt daar waar hij staat met tankjes vol gif te spuiten om te proberen hem te vernietigen. De haartjes van de plant zijn zg brandhaartjes en kunnen gemene uitslag, brandende jeuk e zelfs bloedvergiftiging veroorzaken. Men is dus wel verplicht als beheerder van een bos of park waar hij te vinden is deze plant uit te roeien, vooral in openbare plaatsen waar ook kinderen spelen.
amc
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat de berenklauw op de lijst van beschermde planten staat. En een klein plantje is het ook
niet, in tegendeel de reuze berenklauw kan ruim 2 m. hoog
worden. Het is een veel voorkomende plant in het veld.
De gewone berenklauw heeft een voorkeur voor vruchtbare weilanden. Bemeste vochtige grond al of niet in de schaduw heeft de voorkeur. Waar brandnetels voor komen komen ook berenklauwen voor, zowel de gewone
als de reuze berenklauw.
De stengel van de gewone berenklauw is behaard, maar heeft geen rode vlekken zoals de reuzen berenklauw.
De reuzen berenklauw is veel groter en ook giftig.
De gewone jonge berenklauw bladeren worden ook wel als een bijzondere groente gebruikt, met een verrasende smaak, welke zowel op komkommer als sinasappel lijkt.
Oudere bladeren zijn minder geschikt.
De bladeren van de gewone berenklauw worden ook als
konijnenvoer gebruikt.